Klimop naar het einde van de wereld

Klimop 1 heeft de afgelopen jaren al vele kilometers afgelegd naar haar uitwedstrijden. Datzelfde gold ook voor de wedstrijd tegen de Stormvogels uit Koudekerke, daar waar de A58 eindigt en de Noordzee begint. Stormvogels, de nummer drie van de ranglijst, dacht de Astense hekkensluiter wel even op te rollen, maar kwam in dat opzicht van een koude kermis thuis.

Klimop kon de Zeeuwen, ondanks het besef dat punten halen lastig zou worden, toch de hele wedstrijd tegenstand bieden. Zuinig verdedigen en rust nemen in de aanval was het devies. Doelstellingen: de tegenstander onder de twintig treffers houden en er zelf tien of meer maken. Na het eerste fluitsignaal bleek dat de Stormvogels ondanks een snelle openingstreffer niet meteen een duidelijk verschil konden maken. Sterker nog: Klimop kwam zelfs op een 2-3 voorsprong. Enkele verdedigende fouten in de korfzone zorgden echter dat de Zeeuwse ploeg sneller kon uitlopen dan nodig, hetgeen resulteerde in een 12-7 achterstand bij rust.

In de kleedkamer werden de doelstellingen, en de haalbaarheid hiervan, nogmaals benadrukt, en met frisse moed werd aan de tweede helft begonnen. Verdedigend bleef Klimop geconcentreerd, ook als het aanvallend lastiger werd, en hoewel de thuisploeg uitliep, stond er met nog zeven minuten op de klok 19-11 op het scorebord. Klimop herinnerde zich haar doelstellingen en bleef knokken om deze te halen. Dit ging lang goed, tot oplopende frustratie van de Stormvogels, die vaak niet verder kwamen dan eenschots-aanvallen. Uiteindelijk kwam de twintigste treffer voor de Zeeuwen er toch, maar kan Klimop positief terugkijken op een wedstrijd waarin het is blijven korfballen. Eindstand 21-12, ongetwijfeld had de thuisploeg op meer gerekend.

Gertjan Sonnemans