Dubbel pech voor Klimop

Klimop 1 mocht afreizen naar het pittoreske Groot-Ammers, aan de Lek in Zuid-Holland. Dit dorpje is namelijk tijdens de wintermaanden de thuisbasis van KV Triade uit het nabijgelegen Nieuwpoort, de nummer 5 van de competitie. Klimop jaagt nog steeds op haar eerste punten, maar zag zich tijdens voorgaande wedstrijden steeds dichterbij komen. Reden genoeg dus voor coach Rob Cortooms om tijdens de voorbeschouwing nogmaals te benadrukken dat de ploeg uit Asten haar huid duur moest verkopen, aangezien een goed resultaat zeker mogelijk was. Tijdens het inspelen bleek daarnaast dat de afgelegen locatie van de sporthal geen overbodige luxe was: de speakers stonden op standje festival, en ook de lokale jeugdslagwerkgroep was uitgenodigd.

Maar ondanks de meegegeven opdracht liet Klimop tijdens de eerste tien minuten van de eerste helft compleet over zich heen lopen. De thuisploeg was feller, rende sneller, sprong hoger en bovenal; schoot met scherp. Na deze chaotische tien minuten was op het scorebord de 6-2 stand te vinden. Echter, meer gefocust verdedigen van de kant van Klimop en waarschijnlijk vermoeidheid bij de Zuid-Hollanders leidden tot tien volgende minuten zonder scores. Klimop kon weer meedoen, Triade liep niet verder uit: ruststand 10-6.

Na rust gingen beide ploegen verder waar zij gebleven waren; beurtelingse scores tijdens de eerste periode van de tweede helft zorgden voor een 12-8 stand. Klimop kwam echter steeds beter in haar spel, Triade kon niet het hoge tempo spelen waarin haar kracht lag, wat ertoe leidde dat Klimop kon inlopen. Sterker nog, tot frustratie van de thuisploeg was de stand met nog twaalf minuten op de klok gelijk (13-13 red.). Steeds vaker kwam Triade niet verder dan één schot per aanval.

Maar toen kreeg Klimop met tegenspoed te kampen. Tijdens een duel om de afvang kreeg Joep van Kemenade op ongelukkige wijze de bal op zijn vinger. Een (onsmakelijke) blik was genoeg om te concluderen dat hij niet verder kon, en zelfs richting ziekenhuis zou moeten. Rob ging mee, en zo kwam het dat Klimop verder moest zonder haar meest ervaren heer, én zonder coach.

Het kwartier dat deze ongelukkige omstandigheid aan wedstrijdoponthoud veroorzaakte, gebruikte Triade om te herstellen en om nog eens de tactiek te bespreken. Zodoende dat zij beter uit deze ‘rust’ kwamen dan het zichtbaar aangedane Klimop. Dit resulteerde na nog tien minuten korfballen in een 20-14 eindstand. De Astenaren konden dus met dubbel rot gevoel gaan douzen en de auto in.

In het ziekenhuis bleek later dat Joep gescheurde gewrichtsbanden en zelfs breukjes in het bot heeft. Hoewel de herstelperiode nog onbekend is, moge duidelijk zijn dat het vaandelteam het een tijd zonder hem zal moeten stellen.

Gertjan Sonnemans