Klimop mist overtuiging in duel met OJC ’98

Na de 10-13 overwinning van de week ervoor, tegen Springfield, ging Klimop 1 vol goede moed op bezoek bij OJC ’98. Een bekende tegenstander, die het Klimop al dikwijls moeilijk maakte: de vorige wedstrijd eindigde in een kansloze 3-14 nederlaag. Aan Klimop 1 de opdracht die vlek op het blazoen weg te poetsen, en tegelijkertijd de derde plaats te veroveren.

De Astenaren gaven echter het eerste kwartier niet thuis. OJC begon sterk, waardoor na slechts tien minuten een 6-1 stand op het scorebord genoteerd stond. De ploeg uit Berkel-Enschot maakte het de jonge ploeg van coach Rob Cortooms vooral fysiek erg moeilijk: in de openingsfase van de wedstrijd gingen vrijwel alle rebound-duels verloren.

Na twintig minuten werd er ingegrepen: Marly van Kemenade maakte haar rentree in Klimop 1, en in het andere vak kwam Karel Hoendervangers voor Jelmer Sonnemans. Met deze wissels kwam er meer aanvallend vermogen binnen de lijnen. Toch kwam Klimop er voor rust niet aan te pas: 13-5 de stand voor de thee.

Na rust verbeterde de situatie ietwat. Klimop werd feller en won meer duels. Daaruit volgden echter niet gelijk scores. Betere aanvallen werden niet altijd bekroond met scores. OJC scoorde wel rustig door, voornamelijk vanaf afstand.

De scheidsrechter raakte intussen zijn controle over de wedstrijd meer kwijt. Hij twijfelde met beslissingen nemen, hetgeen een aantal keer resulteerde in verwarrende en komische incidenten bij de zijlijn.

Het feit dat de wedstrijd voor Klimop met 20-12 verloren ging, is echter allerminst te wijten aan de arbitrage. De jonge Astense ploeg heeft de kwaliteiten om dit soort wedstrijden te kunnen winnen, maar mist de overtuiging. Als Klimop in het vervolg fanatieker het veld betreedt, kan het uitkijken naar een stabiele plaats in de middenmoot van de zaalcompetitie.

Aankomende zaterdag om 18:20 is Maastricht 1 de tegenstander in de eigen Schop; een mooi moment om dit voornemen in de praktijk te brengen.

Gertjan Sonnemans