Gemiste kans voor Klimop in Helmond

Klimop 1 mocht, in de jacht op de eerste punten van het seizoen, aantreden tegen oude bekende OEC uit Helmond, de nummer 5 van de ranglijst. Na de ellenlange heenreis van wel vijftien minuten, en de nodige herinneringen van de coach aan dat er deze wedstrijd iets te halen valt, kon de wedstrijd beginnen.

Een sterke beginfase leidde tot een 1-3 voorsprong voor Klimop, die tot aan de twintigste minuut van de eerste helft (3-4) kon worden behouden. Daarna stokte de Astense aanval, en kon OEC zelfs de voorsprong overnemen: ruststand 6-5.

Na rust kon Klimop, ondanks een snelle 6-6 uit een vrije bal, het verschil niet maken. Sterker nog, OEC liep weer uit. Telkens als Klimop het verschil terugbracht, was daar een snel antwoord van de Helmonders. Waar voor rust verdedigend de gemaakte afspraken redelijk werden nageleefd, lieten de roodwitten na rust steeds meer steken vallen. Emotie en frustratie begon op te spelen, om het eigen spel en om de arbitrage, wat alleen maar meer in het voordeel van OEC was.

De 17-11 stand achteraf was niet nodig, Klimop heeft hier een kans op punten laten liggen en heeft dat aan zichzelf te wijten. Hopelijk kunnen de goede fases worden meegenomen naar de thuiswedstrijd tegen PSV, 26 januari om 18:15.

Gertjan Sonnemans